Blogopmaak

HBO+

Maudy Kruiswijk • feb. 08, 2020

Hoe verwerk jij informatie?

Als coach/consultant leerstrategie richt ik mij voornamelijk op volwassenen met een HBO of hogere opleiding. 
En dat doe ik niet voor niks.
Tijdens het uitvoeren van het onderzoek wat ik aanbied heb ik namelijk gemerkt dat vooral deze groep het meeste voordeel haalt uit de uitkomsten van het onderzoek.
Ook gisteren werd weer gezegd dat "deze mensen toch wel weten hoe ze leren" en natuurlijk is dat zo. Alleen is weten hoe je leert iets anders dan weten hoe je informatie verwerkt.

Op 123test.nl kun je allerlei tests vinden waarbij je allemaal informatie krijgt over de eigenschappen die je als mens hebt. En daar hoort ook het leren bij. 
De uitkomsten van al dit soort tests over persoonlijke eigenschappen geven als uitkomst een algemeen gemiddelde. Het zegt iets over hoe jij bent als persoon en dat ben je dan met een paar miljard anderen op deze wereld. Vaak ook is het moment waarop je de test doet bepalend voor de uitkomst. Dus het is ook nog eens een moment opname.
Maakt dat dit soort tests waardeloos? Nee! Uiteraard niet. Het is op allerlei momenten in je leven goed te weten hoe jij als mens in elkaar steekt. Bovendien is het fijn dat er een korte snelle manier is om mensen wat betreft eigenschappen in kaart te brengen. Met name voor managers en HR mensen of leidinggevenden zijn deze gegevens best belangrijk als je snel in kaart wil brengen hoe de groep medewerkers er uit ziet wat betreft persoonlijke eigenschappen. 

Vroeger deden we dat met Belbin en tegenwoordig hebben we Disc. 
Volgens de Disc methode ben ik groen.
"Je bent attent, geduldig en bereid om anderen te helpen - vooral jouw speciale groep vrienden. Je kunt met alle soorten mensen omgaan en samenwerken - mensen met verschillende werkstijlen. Je kunt goed tegen de spanningen en druk van het dagelijks leven. Je zult niet vaak overdreven reageren of emotioneel worden. Bij meningsverschillen volg je meestal de meerderheid. Je houdt van het bekende en je bent graag consequent in je werkgewoonten. Mensen zien jou meestal als een goed voorbeeld van een gestage, betrouwbare werker"
En als ik dat dan lees dan ben ik daar heel blij mee, én ..... ik herken het. Voor het overgrote deel dan, want het blijft toch een gemiddelde.
Ik ben namelijk helemaal niet zo stress bestendig en de meerderheid volgen is ook niet mijn ding.

Wat is er nu zo anders aan het onderzoek wat ik aanbied. 
Het Mils onderzoek is een meetinstrument waarmee we meer inzicht krijgen in jouw leerstrategie. En dan is leerstrategie niet de manier waarop je leert, maar de manier waarop jouw brein informatie verwerkt. 
En die is voor iedereen anders. 
Doordat het een meetinstrument is en geen test, zijn de uitkomsten ook heel specifiek. 
Er worden 6 dimensies gemeten en het kan best voorkomen dat meerdere mensen dezelfde uitkomst hebben op een dimensie, maar bijna nooit op het totale onderzoek. 
Net als bij de persoonlijkheids tests zijn ook bij mijn onderzoek het gesprek met de kandidaat en de interpretatie van de uitkomsten belangrijk voor het algehele plaatje, maar toch is de basis informatie al veel specifieker dan bij een persoonlijkheidstest. 

Vooral in die gesprekken die ik voer met de kandidaten, heb ik gemerkt dat met name mensen met een HBO opleiding of hoger veel meer profijt hebben van de uitkomsten en de adviezen die daarbij horen. 
In een eerdere blog heb ik al uitgelegd dat één van de theorieën waarop het onderzoek is gebaseerd gaat over het samenwerken tussen de linker en de rechter hersenhelft.
Even resumerend. 
Iedereen heeft een linker hersenhelft die zich voornamelijk bezighoudt met het logisch mathematische en een rechter hersenhelft die zich voornamelijk bezighoudt met het creatieve en emotionele.
Gelukkig werken die twee altijd nauw samen. 
Er is er alleen wel altijd eentje dominant. En dus is die ook bepalend voor de manier waarop je informatie verwerkt. 

Nu is het zo dat het aantal mensen met een dominante linker hersenhelft nagenoeg gelijk is aan het aantal mensen met een dominante rechter hersenhelft. Dat is in het kader van de persoonlijke eigenschappen dan weer heel erg fijn. Maar in het onderwijs, waar we toch uiteindelijk de meeste informatie te verwerken krijgen, wordt het lastiger.
Ons onderwijs systeem richt zich namelijk in het aanbieden van informatie voornamelijk op het logisch mathematische, de linker hersenhelft dus. We leren lezen, schrijven, rekenen en alle informatie wordt stapsgewijs (in een logische volgorde) aangeboden. 
Dat is logisch mathematisch.
En vooral in de hogere onderwijs niveaus, havo, vwo, gymnasium, HBO, WO, wordt dat effect steeds groter. 

Maar ook in die hogere onderwijs niveaus zijn mensen met een dominante rechter hersenhelft. 
Die kunnen dan wat betreft intelligentie de aangereikte informatie makkelijk aan, maar moeten bij de manier waarop zij de aangeboden informatie verwerken, meer energie en meer tijd besteden. Bijvoorbeeld een stuk tekst 5 x lezen in plaats van 1 x luisteren.
En dat geldt niet alleen in het onderwijs maar ook in het dagelijks werk. 
Onze hele maatschappij richt zich voornamelijk op het logisch mathematische als het om informatie aanreiken gaat. Behalve wanneer je naar een cabaret voorstelling of film gaat, dan wordt de rechter hersenhelft aangesproken.
Natuurlijk gebeurd dat ook bij presentaties en workshops maar over het algemeen zijn dat maar een beperkt aantal gelegenheden per jaar.
Daarom moeten mensen met een HBO/WO werk en denk niveau en een dominante rechter hersenhelft, gedurende een werkdag meer energie en tijd besteden aan het verwerken van de informatie die zij op een dag aangereikt krijgen.

Mensen met een HBO/WO achtergrond denken inderdaad vaak dat zij al weten hoe zij het makkelijkste leren en zijn vooraf soms ook sceptisch over het onderzoek omdat het zo laagdrempelig is. 
Als dan uit het onderzoek naar voren komt op welke manieren zij veel makkelijker en sneller informatie kunnen verwerken dan zijn de reacties vol enthousiasme en opluchting.
Neem bijvoorbeeld deze:

"Ik wist eigenlijk niet zo goed wat ik er van moest vinden? Ik vond het zo makkelijk. Maar nu ik de uitkomsten zie en de adviezen daarbij merk ik hoe waardevol het is. Dank je" - Cindy, 42 jaar

Dus ik zeg, doen! dat onderzoek.
Share by: