Wat doet u

duda-wsm • 24 april 2019

Leerstrategie onderzoek

Vaak krijg ik de vraag wat ik nou precies doe. En dat is lastig uit te leggen terwijl het om iets gaat waar we iedere dag mee bezig zijn. Het gaat over de manier waarop wij informatie verwerken. En dat doen we niet alleen op school, ook in ons werk en zelfs in onze vrije tijd als we sporten, tv kijken, gamen, op social media actief zijn, uitgaan en met vrienden zijn of gewoon met onze partner of gezin.

"Volwassenen gaan beter presteren in hun werk en behalen sneller hun doelen"

Leerstrategie is de manier waarop wij als mensen informatie verwerken. En iedereen heeft daar eigen voorkeuren in. Die voorkeuren hebben te maken met de talenten die we hebben op gebied van informatie verwerken. Doen we dat het liefste door tekstverwerken? Of door te luisteren naar een spreker? Zijn plaatjes en grafieken belangrijk of juist liever niet? Samen met anderen of liever juist alleen? En zelfs onze behoefte aan beweging en structuur hebben invloed op het gemak en de efficiency waarmee wij informatie verwerken.

"Jongeren halen betere cijfers op school en vaak verbetert ook hun gedrag."

Vaak zijn mensen zich niet bewust van hun eigen voorkeur en op het moment dat die voorkeur duidelijk wordt gaat er ineens een wereld voor ze open.Volwassenen gaan beter presteren in hun werk en behalen makkelijker en sneller hun doelen en dus ook de organisatiedoelen.Jongeren halen betere cijfers op school en vaak verbetert ook hun gedrag in de klas en thuis.

 "Ik zie mensen opbloeien"

Ik onderzoek wat de leerstrategie van iemand is. Dat onderzoek zelf duurt niet zo lang, dat is maar 10 minuten. Daarna geven de uitkomsten al meteen aan welke voorkeuren iemand heeft. En daar ga ik dan verder mee aan de slag in de vorm van uitleg, adviezen en tips. De ene keer is dat voldoende en kan iemand er verder zelf mee door, de andere keer volgt er een veranderingsproces en dat begeleid ik dan totdat mijn hulp niet meer nodig is. Zowel het onderzoek als de begeleiding kan persoonlijk of via de mail en skype.

 Wat mij motiveert is dat ik mensen zie opbloeien. De werksfeer verbetert, de sfeer in de klas verbetert en uiteindelijk daardoor ook de sfeer thuis en in de sociale omgeving. Mensen komen gewoon lekkerder in hun vel te zitten als leren en werken makkelijker gaat. En dat is ook logisch want we zijn veel uren in de week bezig met werk of school en dat heeft veel invloed op alles. En ook als we niet bezig zijn met werk of school verwerken we informatie, constant komt er informatie binnen en het is fijn als dat blijft plakken zonder dat het veel energie kost.

En dat is dus wat ik doe.